کد مطلب:314156 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

چون به حضرت توجه کرد حقش ظاهر شد
حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ ابراهیم صدقی، طی مكتوبی به انتشارات مكتب الحسین علیه السلام چنین نقل می كند:

10. حاجی محمدرضا صدقی حائری، كه یكی از اخیار كربلا و نواده ی فقیه زاهد صاحب كرامات مرحوم شیخ حمزه اشرفی حائری [1] «قدس سره» می باشد، از فرزند عمویش مرحوم حمزه (فرزند حاج محمدعلی فرزند شیخ حمزه اشرفی) نقل كرد كه گفت:

زمانی كه در كویت به سر می بردم، قضیه ای رخ داد كه فهمیدم این عربهای سنی بدوی صحرانشین هم به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام عقیده مندند و او را صاحب كرامت می دانند. اصل قضیه چنین بود:

یك عرب سنی صاحب گاو و گوسفند، برای یك نفر از شیعیان روغن می آورد و با هم معامله داشتند. یكی از دفعاتی كه آن عرب سنی صحرانشین روغن می آورد و مقدارش 10 حقه بوده است (چون در آن زمان وزن كیلو معادل نبود) كاسب شیعه پس از وزن كردن خیك روغن، به قصد كلاه برداری و اخاذی از آن عرب بدوی، به صاحب



[ صفحه 585]



روغن می گوید: مقدار روغن 8 حقه می باشد!

سنی عرب، كه عصایی در دست داشته با عصا در اطراف محل ایستادن آن كاسب شیعه دایره ای می كشد و به زبان عربی می گوید: «های خطة العباس ان كنت صادقا فی قولك فاخرج منها» [2] یعنی: این دایره مربوط به حضرت عباس علیه السلام است، اگر در گفتار خود صادقی از این دایره بیرون بیا.

وقتی آن سنی دایره را كشیده و این كلام را می گوید: كاسب شیعه می بیند توان حركت و خروج از دایره از وی سلب شده است، لذا به دروغی كه گفته بود، اقرار می كند و می گوید مقدار وزن واقعی روغن همان ده حقه است.

این كرامتی بود كه از حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در حق آن مرد عرب صحرانشین صادر شد چون به حضرت توجه كرد حقش ظاهر شد، و آن كاسب حرام خوار مفتضح و رسوا گردید.



[ صفحه 586]




[1] متوفي در حدود سال 1285 هجري قمري در كربلاء.

[2] در بين عربها كلمه ي خطة العباس عليه السلام تا الآن هم مرسوم است و آنان به اين روش معتقدند.